top of page

לזרוק את מאזני השקילה לפח ...היום, אם אפשר.


למה אסור להישקל במשקל כשרוצים לרדת במשקל ולהתמיד בהזיה

בכל הנוגע להערכת התקדמות ההרזיה שלך באמצעות מאזני שקילה, כדאי להתייחס לשני היבטים: 1. האם מאזני השקילה אכן מודדים הרזיה? 2. האם שקילה ומדידת הגוף תורמת להתקדמות התהליך שלך ולהצלחתך?

אשה רבת נסיון אמרה לי פעם: "למאזני השקילה יש רק כח אחד, והוא הכח להרוס לי את היום. -אם המאזניים מראים לי שאיבדתי משקל – אני מיד מתמלאת בתחושת נחת והקלה שמנחה אותי לתת לעצמי פרס בצורת אוכל שחסכתי מעצמי עד עכשיו. -אם המאזניים מראים לי שעליתי או נתקעתי – אני חשה מיואשת ומנחמת את עצמי במזון"

האם באמת היה אכפת לך כמה את שוקלת אם היה לך את הגוף האידיאלי, או היית לובשת בנוחות את המכנס האהוב וצר ההיקפים? האם המספר על מאזני השקילה היה באמת מענין אותך, אם היית חווה עצמך קלילה, אנרגטית ומסופקת? יש לי הרגשה חזקה שלא ממש.

החשיבות שאת מייחסת למספר שעל מאזני השקילה נובעת משני הקשרים דיאטטיים: 1. חונכת לראות קשר הדוק בין משקל הגוף (המספר במאזני השקילה) לבין מסת השומן. 2. חונכת למקד עצמך בגורמים ובאמצעים חיצוניים לך, על מנת ליצור תחושת שליטה

האמנם קיים קשר הדוק כ"כ בין מסת השומן למשקל הגוף? מאזני השקילה הם כלי זמין וזול שמאפשר לנו לאמוד את מסת הגוף הכללית אשר מושפעת מהרבה מאוד פרמטרים ובעיקר מתנודות במשק הנוזלים. מסת השומן הינה רק מדור אחד של הגוף, שמשקל אינו המדד הפיזיקלי הבולט שלה, כי אם הנפח. את הרי יודעת ששומן שוקל הרבה פחות ממים, מסוכר ומחלבון. מספיק שתמזגי יחד שמן ומים לכלי, על מנת לראות כי מה שיצוף יהיה השמן ולא אחר. השומן הוא שמקנה לגופנו את מראה ה"צמיגים" בשל תכונת הנפח שלו, אותו נפח שניבט אלינו במראה.

אם כך, אם הרזיה משמעותה צמצום מסת השומן, מדוע למדוד את התקדמותה באמצעות מאזני שקילה? אין בכך שום הגיון בטווח הקצר. שינוי במסת השומן מתבטא, משקלית, בגרמים בודדים בכל פעם. השינוי המשמעותי יתבטא בהיקפים. ובטווח הארוך, לאחר שתצמצמי היקפייך באופן ניכר תוכלי גם לראות שינוי משקלי, אך עדיין בפרופורציות שונות משחשבת. לכן, בתהליך הרזיה בריאה ונכון, המספר על מאזני השקילה אינו אומר דבר על התקדמות ההרזיה שלך, גם לא על הרכב הגוף שלך ובודאי שאינו אומר דבר על איך שאת נראית ואיך שאת מרגישה.

דוגמא מצוינת להבדל בין מסה כללית לאחוז שומן היא הבשר באיטליז הקרוב לביתך. האם נתח בשר שמן במשקל 1/2 ק"ג שמן יותר מנתח בשר רזה השוקל 1 ק"ג? ודאי שלא. רזה או שמן קשור יותר עם הרכב הגוף ופחות עם משקל הגוף.

אז מדוע את רואה שינוי משקלי כשאת בדיאטה? דיאטה היא מצב סטרס מבחינת הגוף ובמצב כזה מתרחש איבוד שריר בעל תכולה גבוהה של מים. ומים, גבירותיי, שוקלים. התרגלת לראות ירידות משמעותיות במשקל ולחשוב שאת מרזה אבל ירידה זו אינה מעידה על איבוד מסת שומן אלא איבוד שריר. גוף במשקל נמוך יותר אך אותה מסת שומן, כלומר עדין שמן. מאזני השקילה אינם נותנים לך הערכה טובה להרזיה שלך. מידת המכנסיים והבגדים - כן.

האמנם עלייך לפקח על גופך? כמי שמלווה אנשים בתהליך הרזיה ללא דיאטה, הבעיה האמיתית שאני מוצאת בשקילה היא הזנת דפוסי הדיאטה. מבחינתי, הלך רוח דיאטטי אינו רק ענין של ספירת קלוריות או תפריטים כאלה ואחרים. הלך רוח דיאטטי הוא גם הצורך בשליטה על הגוף, הוא גם השיפוטיות, הוא הניתוק מהגוף שלנו לטובת סגידה של גורמים ואמצעים חיצוניים לו ובעצם המשך הגישה שמורה לנו לא לסמוך על מה שאנו חווים ומרגישים.

חוקרי התזונה, פוליווי והרמן, ערכו מחקר לא כל-כך נחמד שבו זייפו תוצאות שקילה כדי לגרום לאנשים שהיו בתהליך הרזיה לחשוב שעלו 2 ק"ג. אצל ה"משמינים" שחלקם דוקא רזו וחלקם האחר שמר על משקל זהה לשקילה הקודמת בפועל, התעוררו רגשות אכזבה, אשמה, בושה כה חזקים אשר בקלות הפעילו את מנגנון ה"אם כבר אז כבר", מנגנון הדחף שמחפש הקלה רגשית. במקום לקבל החלטה להשיל את הקילוגרמים שלכאורה נוספו, פנו הנבדקים המרומים לאכילה נוספת כדי "לטפל" בתחושות שנוצרו. מוכר לך? אכילה רגשית, מכירה?

חשבי רגע, האם לא ראוי שתחזרי פשוט להרגיש? תרגישי את הגוף מרזה, בדיוק כפי שאת מרגישה אותו כשהוא משמין? האם אפשרי, שאחרים בסביבתך יבחינו ואף יאמרו לך כי נראה שרזית, מבלי להעלות אותך על מאזני שקילה? ברור שכן. אם כן, איזה צורך ממלאת ואיזו תפישה משרתת השקילה השבועית שלך? מה היא מחזקת, באמת?

עצם השקילה משמרת ומחזקת את הניתוק שלך מהגוף שלך ומעצמך. מטפחת את הדפוס שאומר לך "אל תסמכי על עצמך או על מה שאת מרגישה" ויותר מכך "תסמכי על מידע חיצוני, במקום". גישת ההרזיה ללא דיאטה מבקשת לעזור לך לחזור למקום מחובר והרמוני עם גופך ע"י שינוי המיקוד. די לחשוב את הגוף, להתחיל להרגיש את הגוף.

עצם השקילה משמרת ומחזקת את הדפוס שממקד אותך במה שהגוף צריך לעשות עבורך ולא במה שמוטל עלייך לשנות ולתרום, ובעצם כך את ממשיכה להזין הדפוס שמוציא את האחריות והסמכות החוצה ממך. מטפחת את חוסר האונים שלך.

עצם השקילה משמרת ומטפחת את המיקוד שלך בתוצאה ולא בסיבה. למעשה זה אחד ההבדלים, בין מצליחנים לנכשלים כרונים. מי שמתמקד בתוצאה, מתמקד במה שאינו בשליטתו. משפט מקומם, הא?! אבל, נכון.

מחקרים רבים מתחום כח הרצון-משמעת עצמית-שליטה, הוכיחו כי כשאנשים מקבלים אישור להתקדמותם אל המטרה, לאחר מאמץ, הם נוטים לפרש אותו כך: "יופי, עשיתי מה שצריך. עכשיו, מותר לי לנוח ולעשות מה שבא לי" זהו שיח שמקבל מאיתנו לגיטימציה גם אם הוא חרישי. וזה מסביר את הסטטיסטיקה על פיה ירידה מלהיבה של 2-5 ק"ג גורמת למדיאטים לחזור אחורה במקום להמשיך ולייצר התקדמות והצלחה. לעומתם, אנשים שמתמקדים, לא בהתקדמות עצמה,אלא בסיבה שבשמה הם עושים מה שהם עושים, יפתחו שיח בעל פרשנות אחרת לחלוטין. "יופי, אני עושה מה שאני רוצה לעשות". שיח כזה יוצר מיקוד חוזר ברצון שלנו ובכוח שלנו להפעילו; והכוח, גבירותיי ורבותיי, טמון במידה רבה בסיבה ערכית להתנהגות עצמה ומה שהיא מסמלת עבורנו ולא במספר על מאזני השקילה.

עצם השקילה משמרת ומטפחת את מרכיב השיטור והפיקוח ב"אני" שלך מה שמגביר את דפוס השיפוטיות והביקורת העצמית; והאחרונים הם הראשונים לסגור את דלת הלמידה וההתפתחות. הרעיון כי שיפוטיות וביקורת עצמית הם תנאי לשיפור עצמי, מזמן פשט את הרגל. אנשים שסובלים מהשמנה כרונית (חוזרת או קבועה, בכל מיני רמות), להבדיל ממה שנהוג לחשוב, הינם בעלי מיומנויות שיפוטיות וביקורת עצמית גבוהות. מ-ד-י.

כשאתם ממשיכים להזין את כל אלה, אינכם משנים באמת את אופן ההתייחסות שלכם לגופכם ולעצמכם. אז למה שמשהו ישתנה באמת בחויה הגופנית שלכם?!

גופך יודע מהו המשקל האידיאלי עבורו ועבורך. גופך גם יודע להגיע לשם ולברור את הקצב הנכון להגיע אליו, תוך שהוא מתחשב בכלל המערכות הגופניות שלך. זו את שתצטרכי לשנות את זוית הראיה, את הגישה, כדי להפסיק להפריע לו ולאפשר לו לעשות מה שהוא יודע טוב יותר מכל דיאטן מומחה.

כשתשתחררי ותרפי מהדאגה התמידית שלך בנוגע למספר על מאזני השקילה, רק אז תפני את האנרגיה שלך לכבד ולטפח מערכת יחסים חדשה ומאפשרת עם גופך ועם עצמך ובעצם לרזות כדי להיות רזה! ולא לרזות כדי להשמין שוב חזרה.

זרקי היום את מאזני השקילה שלך.

זה אחד הדברים הנפלאים שאת יכולה לעשות למען עצמך

במטרה להגיע לגוף האידיאלי שלך זה יסמל עבורך את הרגע בו הפסקת לשפוט את גופך ואת עצמך ע"פ מספר בסקלה. זה יסמל עבורך את ירית הפתיחה למיקוד חדש. לפרטים נוספים

162 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page