top of page

דיאטה קטוגנית - למה לא?

עודכן: 21 בנוב׳ 2019

לאה גאון, דיאטנית קלינית ומאמנת אישית בתהליכי הרזיה ללא דיאטה.





עולם הדיאטה כמו עולם האופנה, שופע טרנדים כשאחת לכמה שנים ההיסטוריה וההיסטריה חוזרת.

נשבעת שראיתי השבוע מכנסי "באגי" בקולקציית החורף החדשה של אחד מבתי האופנה. וזה הפתיע (ולא הפתיע) באותה מידה שהפתיעה (ולא הפתיעה) אותי פריחתה המחודשת של הדיאטה הקטוגנית.

לא מפתיע שאנו, בני אדם, ממחזרים. גם טעויות אופנתיות ודיאטטיות חמורות. הכריות לכתפיים חוזרות ואני מתתתתה

אבל אם אופנה היא ענין של טעם, כשמדובר בתזונת הגוף הענין קצת יותר רציני. ולעיתים מפתיעה המסוגלות שלנו להתמיד ב"לדפוק את הראש באותו קיר".

את הדיאטה הקטוגנית שמדי כמה שנים יוצאת מהבוידעם אני מכירה כבר 20 שנה לפחות. לו היתה ה-בשורה לה שיווענו, אני מניחה שהשמנה היתה תופעה עליה היינו קוראים בפליאה רק בספרי ההיסטוריה הרפואיים. אך, הדיאטה הקטוגנית אשר תופסת כותרות ומחדשת ימיה כקדם אחת לכמה זמן, היא כמו רוב הדיאטות עוד טרנד.

והטרנד הזה, כדאי שתדעי - לא רק שאינו יעיל להרזיה ארוכת טווח אלא טומן בחובו סכנה בריאותית ברורה.



מהי ואיך היא עובדת
דיאטה קטוגנית


דיאטה קטוגנית – מהי?

דיאטה קטוגנית היא כל דיאטה המבוססת על העקרון של מינימום פחמימות. ומכאן שהיא מורכבת מאחוז גבוה של שומן (80%-60%) וחלבונים (35%-15%).

התאוריה העומדת מאחורי ההיגיון של דיאטת הרזיה כזו נשענת על מודל פחמימות-אינסולין שבפשטות אומר כך: פחות פחמימות – פחות הפרשת אינסולין – פחות רקמת שומן. איך זה קשור? אינסולין הוא הורמון אנאבולי - כלומר הורמון שבונה דברים (ישנם הורמונים קטבוליים שהם הורמונים שמפרקים דברים). כיוון שהאינסולין הוא הורמון בונה הוא גם תורם לבניית מסת השומן. זה הקשר שעליו מבקשת לעבוד הדיאטה הקטוגנית – לעצור את בניית רקמת השומן.

בנוסף, בהעדר פחמימות נאלץ הגוף להשתמש בשומן לצורך יצירת אנרגיה ולכן משחרר חומצות שומן מרקמת השומן לצורך הפקת קלוריות. מושלם! גם לא בונים וגם מפרקים. איך לא תהיו רזים?

טוב, נו, נגיע לזה בהמשך.

לעת עתה אמשיך ואומר כי הגוף כל הזמן משתמש בשומן לצורך יצירת אנרגיה. אלא שבדיאטה קטוגנית מוגבר ניצול השומן כדי למלא ואקום שיצר חסר פחמימות את הואקום הזה קשה למלא עבור מספר סוגי תאים - תאי מוח ותאי כדוריות דם אדומות, למשל, הם אינם מסוגלים להשתמש בחומצות שומן לצורכיהם האנרגטיים ולכן במצב כזה, חומצות שומן עוברות בכבד תהליך שבסיומו משתחררים גם מעט סוכרים וגם גופיפים שנקראים גופי קטו. מכאן, אגב, נגזר שמה של הדיאטה – דיאטה קטוגנית.

אותם גופי קטו (שבינהם נמנה אצטון, אז אם הבל פיכם מריח כמו אצטון זה כנראה באמת אצטון) מתחילים להציף את זרם הדם וככל שרמתם בדם עולה, עולה חומציות הדם שפוגעת בתפקודים של מערכות שונות. קוראים לתופעה הזו "חמצת" (קטואצידוזיס בלעז) זו הסיבה שאם החלטתם ללכת על דיאטה כזו, למרות שלא אמליץ לכם, חשוב לעשות זאת בליווי מקצועי.

אבל אם הבריאות זה לא הענין אלא בגוף הרזה שלכם עסקינן, הדבר הבא עשוי לעניין אתכם.


לאה גאון דיאטנית
דיאטה קטוגנית

דיאטה קטוגנית - מה באמת קורה לשומן בגוף?

השאלה הנשאלת היא כיצד אפשרי שבו בעת, נאביס את גופנו בשומן וגם נפטר ממנו? זוכרים את התיאוריה? ובכן התיאוריה מספרת כי בהתאם למודל הפחמימות-אינסולין, גם אם תאכלו הרבה שומן תרזו כי גם הגברתם שריפת שומן (אין פחמימות) וגם צמצמתם אחסון שומן (אין אינסולין). מה שזה בעצם אומר, זה שקלוריה משומן אינה שווה לקלוריה מפחמימות, ככל שהדבר נוגע להרזיה.

אלא ש.....

כשבוחנים את התיאוריה מחקרית בקרב אנשים שחיו 4 שבועות על דיאטה מאוזנת ולאחר מכן 4 שבועות על דיאטה קטוגנית - מגלים תמונה שונה לחלוטין. מגלים שקצב ההרזיה דווקא מואט ברגע שעוברים לדיאטה קטוגנית. ומה שמאפשר הרזיה בכל זאת היא המסגרת הקלורית בסיכומו של דבר. קלוריה היא קלוריה היא קלוריה. ואין קלוריה של שומן – מרזה כמו שאין קלוריה של פחמימה – משמינה. המסגרת, המכלול , הסה"כ הקלורי, שוב בלב הענין.

עכשיו, יבוא כל מי שאי פעם עשה דיאטה קטוגנית ויטיל דופי בראיה זו. בצדק. בצדק, אם מבחינתו ירידה במשקל הינה הרזיה. אך זו תהיה שגיאה.

הרזיה היא תהליך בו מצטמצמת רקמת השומן עצמה. ירידה במשקל – הוא תהליך שיכול להתרחש כתוצאה משינויים ברקמות אחרות ובעיקר רקמת השריר הענפה ותכולת המים הגבוהה בגוף. יכול להתקיים בגוף תהליך ירידה במשקל ללא הרזיה.

כשאנו עוסקים בהרזיה, אנו רוצים לראות שינוי משמעותי במסת השומן. ירידה מהירה במשקל, משמעה איבוד מרובה של נוזלים. לא של שומן , מכאן שהגוף אולי שוקל פחות אך הוא שומני באותה מידה.

וזה בדיוק מה שמראה המחקר המדובר שתוקצב בהון. מעקב אחר ירידה במשקל במסגרת דיאטה קטוגנית אכן הציגה הצלחה מפוארת. המשקל ירד בהתמדה ובשיעור גבוה מדיאטה רגילה.

אבל, אם נכנסים פנימה, שם כבר נגלה לנו סיפור אחר לגמרי. כשמודדים את קצב השינוי ברקמת השומן עצמה מקבלים עדות לכך שבדיאטה קטוגנית, קצב ההרזיה פוחת בלמעלה מ- 50% בהשוואה לדיאטה רגילה, מאוזנת ומפוחממת.

בדיאטה קטוגנית, הגוף יורד במשקל אך הרכב הגוף נותר שומני. לא בריא!


לרזות או לרדת במשקל
דיאטה קטוגנית

אז מה המטרה שלכם? מה אתם רוצים לקבל? לרזות או לרדת במשקל? לצמצם מסת שומן או לאבד מסת גוף רזה שחשובה לחילוף החומרים שלכם, כמו מסת השריר? להיפטר משומן או להיפטר ממים שחיוניים כל כך לחיוניות שלכם?

המלצתי - אל תעשו דיאטה בכלל, בודאי לא דיאטה קטוגנית.

הדיאטה הקטוגנית פותחה עבור ילדים חולי אפילפסיה. והיא יעילה עבור מצבים קליניים מאוד מסוימים. היא לא נכונה להרזיה מכל הסיבות שמניתי לאורך המאמר וגם לו רק מעצם העובדה שאין לדבוק בה לאורך זמן. פעולה תקופתית = תוצאה תקופתית.

על מה אני כן ממליצה? תהליכי הרזיה ללא דיאטה שמחזירים אתכם אל הטבע הבריא שלכם – תזונתית, מנטלית ורגשית. תהליך שהמאמן אתכם למסגרת התייחסות חדשה שאיתה אפשר לחיות חיים שלמים.






207 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page